Domeniul retail sau, cum i se mai spune, comerțul cu amănuntul a avut mult de suferit odată cu apariția pandemiei. Astfel, dacă în anul 2020 s-au închis o mulțime de afaceri, 2021 a fost despre restructurări și eventual fuziuni ale diverselor companii.
Diferențele în preferințele consumatorilor s-au văzut de la o lună la alta, iar piața de retail nu a avut de ales decât să se adapteze constant la noile provocări.
Nici anul 2022 nu se lasă mai prejos, ci aduce o serie de schimbări revoluționare, precum și îmbunătățiri ale tehnologiilor deja existente. Citește articolul următor pentru a înțelege la ce trenduri trebuie să te aștepți în retail și ce măsuri/investiții să adopți ca să rămâi competitiv sau inclusiv să îți crești cifra de afaceri.
Trendurile în retail în vogă în 2022
1. Magazinele fizice revin în forță
Cu toate că lumea a acceptat digitalizarea cumpărăturilor și a învățat destul de repede să o gestioneze în mod eficient, mediul online nu se poate compara cu experiența propriu-zisă din magazin. Oamenii iubesc să se plimbe efectiv printre rafturi și să socializeze în timp ce își umplu coșurile de cumpărături.
Acesta este motivul pentru care numeroși retaileri consacrați în România, cum ar fi Jysk și Penny, au anunțat că intenționează să deschidă noi magazine în anul 2022.
2. Brandurile vor vinde live prin intermediul influencerilor
Promovarea cu ajutorul influencerilor a crescut extrem de mult în ultimii doi ani și se preconizează că va continua să câștige teren. Dacă până acum firmele optau pentru postări pe social media și filmulețe pe YouTube sau TikTok, acum vor trece la un nou nivel.
Cumpărăturile se vor produce în timp real, prin live streaming. Influencerii prezintă practic produsele video, moment în care urmăritorii lor și fac achizițiile.
3. Se extind livrările la domiciliu și devin mai rapide
Încă de anul trecut, retailerii de produse alimentare au început să facă livrări la domiciliu. Ei nu se opresc aici, ci vor îmbunătăți acest tip de serviciu.
Ba mai mult, pe piață vor intra în curând companiile Everli și Sezamo (Rohlik Group), recunoscute la nivel internațional pentru seriozitate și rezultate. Livrarea coșului de cumpărături virtual va ajunge să se facă chiar în decurs de două ore.
4. Angajații vor fi mai apreciați și li se automatizează o parte din muncă
Companiile de retail au observat cât de greu e să își mențină angajații și au decis că vor investi mai multe resurse pentru bunăstarea acestora, să-i convingă să rămână la locul de muncă și să își crească productivitatea.
Îi vor plăti mai mult, le vor asigura un program mai flexibil, oportunități de avansare și inclusiv metode de a-și automatiza munca. Se includ aici câteva produse Sintezis Birotica SRL: ERP-uri, Megastore Inventory, etichetele la raft Pricer, selfcheck-out-urile etc.
5. Magazinele vor avea secțiune de pick-up point
Din ce în ce mai multe magazine de retail își vor împărți spațiul în două zone: una în care clienții pot face cumpărături și alta de depozit, loc de unde vor putea să ridice marfa pe care au comandat-o online.
eMAG este unul dintre puținele magazine online care permit deja această opțiune. Este o variantă profitabilă, deoarece ajută la crearea unei legături cu cumpărătorul și dezvoltarea încrederii lui față de brand.
6. Clienții vor opta tot mai des pentru livrarea la easybox
Știi chioșcurile acelea relativ mici și închise, din care îți poți ridica coletele? Trendurile în retail demonstrează că vor fi tot mai folosite în 2022.
Ele aduc o serie de beneficii atât cumpărătorilor, cât și distribuitorilor, printre care se numără și: reducerea consumului de combustibil (protejarea mediului), conveniență prin faptul că se poate prelua comanda la orice oră din zi sau din noapte pe baza unui cod, reducerea timpului cu discuții dintre client și curier sau așteptarea unuia după celălalt.
7. Se va pune accentul asupra producției și experienței locale
Această perioadă dificilă ne-a arătat că avem nevoie unii de alții pentru a supraviețui. Și, înainte de a ne gândi la brandurile globale, ne putem bucura de produse fabricate la nivel local.
Prin urmare, retailerii din România vor fi la tot mai mare căutare… Atâta vreme cât vor fi asociați cu servicii personalizate și empatie. Până și brandurile cu renume încearcă să stabilească acest contact uman. De exemplu, Mega Image are un program în derulare prin care pune la dispoziția clienților săi fructe, legume și alte produse alimentare 100% românești, de la micii producători.
8. Brandurile își vor mări depozitele
Un mare obstacol în 2021 l-a constituit menținerea stocurilor în magazine. De multe ori, nu au reușit să onoreze comenzile consumatorilor fiindcă nu aveau în posesie suficiente produse și regulile impuse de pandemie îngreunau procesul de transport.
De aceea, unii retaileri au stabilit deja bugete consistente pentru extinderea depozitelor anul acesta.
9. Se deschid noi marketplace-uri
Cât de curând ne vom putea bucura de marketplace-uri marca Elefant și Altex. Ambele companii au lucrat la platformele aferente, pe care își propun să le lanseze în viitorul apropiat.
Este o inovație ce aduce rezultate de mulți ani la nivel internațional, exemplu concret fiind gigantul Amazon. În ultima perioadă, s-au simțit și pe planul țării noastre tendințele acestea, secțiunea marketplace existentă pe Facebook având o mulțime de adepți.
10. Cumpărarea spațiilor comerciale în metaverse
Lumea reală și cea digitală se întrepătrund în metaverse, unde primează realitatea virtuală și cea augmentată. Totul este posibil cu ajutorul căștilor VR, ochelarilor AV și aplicațiilor mobile. În acest fel, experiența online va fi fidelă celei din magazin.
Companiile au început deja să investească o mulțime de bani în cumpărarea spațiilor comerciale în metaverse… și e abia începutul!
Cum ți se par aceste trenduri în retail? Le vei adopta și tu? Nu uita că lumea evoluează de la o zi la alta și Sintezis Birotica este aici pentru a-ți face trecerea spre tehnologiile hardware și software ale viitorului cât mai simplă și la îndemână!